tisdag 11 oktober 2011

Familjen, bråken och hur jag blev utslängd

Tack för att du läser det här till att börja med! Har aldrig trott att jag skulle få all denna respons.

Förra inlägget var sjukt tungt att skriva och jag har svårt att formulera mig när jag inte riktigt kan koncentrera mig, gråten ligger långt upp i halsen när jag tänker tillbaka på hur fan det kunde gå såhär.  Varför var jag tvungen att flytta till Umeå för? Varför kunde inte mitt liv bara flyta på, precis som alla andras?

Egentligen började allting mycket tidigare, mina föräldrar flyttade isär när jag var liten och ända sedan dess har det varit stora bråk mellan dom. Ett tag fick jag inte ens träffa min pappa. Jag lärde mig ljuga tidigt, mycket för att skydda mig från bråk och skrik omkring mig. När jag varit hos mamma berättade jag aldrig om hur farsan supit, när jag var hos farsan berättade jag aldrig hur mycket skit morsan och hennes gubbe snackade om honom.

Kände mig aldrig riktigt säker någonstans och mitt ända försvar för att klara mig genom allting var att aldrig känna efter riktigt.  Både mamma och min pappa har haft problem med missbruk, farsan har supit hela min uppväxt och jag har inte ett minne då han inte sitter med en öl i handen eller var full. Han bytte bostad säkert 8 gånger under min uppväxt, säkert lika många tjejer också.

Morsan träffade en gubbe som missbrukat amfetamin i många år, redan i tidig ålder fick jag lära mig att cannabis är inte speciellt farligt och jag kommer ihåg hur vi fick frågan i 6:an "vad tycker ni om droger?" jag svarade fort "Det vill jag prova, min låssas pappa säger att cannabis inte alls är farligt och tycker att jag borde prova någon gång".

Skev uppväxt redan från start, flyttade mellan mina föräldrar kanske 6 gånger innan jag äntligen fick flytta hemifrån. Nej jag "fick" inte flytta hemifrån utan jag var tvungen.

Hemma hos pappa bråkades det rätt ofta på mig och många gånger kände jag att jag kom i andra hand. Det gick så långt att jag rymde hemifrån. Tog mig inte långt men just faktumet att jag gjorde det är ju bara skrämmande. På nått sätt bodde jag kvar där ändå trots hot om att bli utslängd och det ena med det tredje. Vi flyttade till Järnäs där jag bodde ett år ungefär, tillslut fick jag nog.

**Historian ej fullständig**

Jag skyller lätt på min uppväxt och hur det varit när folk frågar varför. Jag vet att det alltid har varit mina beslut som påverkar min vardag men jag har haft mycket skit omkring mig och hela tiden har det varit nått som gått emot eller velat att det ska gå dåligt.


Jag förstår om vissa personer kommer känna sig uthängda men det är inte meningen att någon ska känna så. Jag gör det här för min skull och idag mår jag väldigt bra, vill gå igenom det här för att det kan hjälpa personer och tyvärr går inte historia att ändra på. Det här är min sanning har någon några invändningar så skriv en kommentar.

Skulle kunna fortsätta nu på en gång om hur allt började med droger men det blir för mycket för mig, ont i huvudet och måste få vila en stund från allt detta skrivande.

17 kommentarer:

  1. Du är fantastisk!
    Att man visste en hel del de kan ja säga. Men inte allt de där. Du har gjort de så bra som stått ut men de va dumt du tog fel steg där å hamna där du är idag. Eller kanske inte. Du verkar börja inse att sanningen ska fram oavsett vilka eller vem du sårar. Dom får helt enkelt ta sanningen om dom själva med. För dom har själv inte varit guds bästa barn.
    Men jag är så glad att du äntligen kommer ut med dej själv å de du känt i alla år <3

    Du gör rätt i de du gör!! Stå på dej å försök stå ut med de du kanske får höra.

    <3

    /Milli

    SvaraRadera
  2. Eller ska man säga guds bästa vuxna :S

    SvaraRadera
  3. Jättekul att du börjat blogga Robin. Verkligen! Ser fram emot att få höra mer av din historia och följa dina framsteg där borta. Hoppas du mår bra. Vi tänker på dig här hemma :) Kram.

    SvaraRadera
  4. Säger som ovanstående, jätte kul att du börjat skriva. Är intressant att läsa så att man får en inblick i vad som hänt. Kommer läsa din blogg så ofta jag kan, keep up the good work! Det här fixar du! :) Kram

    SvaraRadera
  5. Hej fina bror, inte visste jag att du var en sådan författare. Fortsätt skriva. Kram

    SvaraRadera
  6. märkligt tyckte att du skrev att du är på ett behandlingshem???vad får ni lära er där då? trampa ner folk omkring er kanske du skulle tänka dig för vad du skriver om olika människor för jag är ganska säker att det kommer att slå tillbaks på dig en vacker dag. visst är det bra att skriva av sig men man måste väga in konsekvenserna för vad det kan innebära för dig själv och andra

    SvaraRadera
  7. fortsätt såhär, du är otrolig!

    /barndomsvän

    SvaraRadera
  8. Käre bloggare
    På detta behandlingshem kognitiv beteendeterapi där han befinner sig just nu behandlar man människor med psykotiska besvär.Det gör att hans historia ej är trovärdig.Läs haschpsykos på nätet tro mig han fantiserar lika väl som en häst travar.Krya på dig.

    Läs och förstå om psykoser

    SvaraRadera
  9. Käre bloggare
    Jag glömde en sak lägg ned ock ta hand om dig själv.Prata med någon ur peronalen om detta som har hänt det här hjälper inte dig.

    SvaraRadera
  10. Käre bloggare

    Det var någon här som skrev att inte visste jag att du var en så duktig författare.Psykoser gör att det är lite oroligt där uppe därutav hans sätt att skriva om ni förstår vad jag menar om inte läs om psykoser på nätet.

    SvaraRadera
  11. Jag tycker det är intressant att folk försöker trycka ner och tysta Robin men inte själva vågar gå ut med sitt namn.

    Sen vet inte jag var denna anonyma personen fått informationen om haschpsykoser ifrån för det är något som Robin inte har hamnat i, han skriver detta i ett nyktert tillstånd.

    Behandlingshemmet han bor på behandlar bland annat personer med psykotiska besvär det betyder inte att Robin passar in på dom kriterierna.

    Robin jag säger det igen hatare kommer det alltid finnas och det är bara att strunta i dom lägg din energi på att må bättre själv och är detta vägen dit så är det rätt väg!
    Kan inte folk ta sanningen så skulle dom kanske tänkt över sitt beteende i ett tidigare skede.

    Du har mitt stöd min vän! / Sebbe

    SvaraRadera
  12. Kan inte annat än att hålla med Sebastians kommentar. Keep up the good work!

    SvaraRadera
  13. Käre sebastian
    Ingen försöker att trycka ner bloggaren.Jag försöker att förstå varför han vill såra andra genom att skriva detta ofentligt.Kognitiv beteendeterapi där behandlar man olika psykiska sjukdomar bla psykoser.
    Läs första stycket och längre ned rubriken behandling dom 3 sista raderna. ADRESS PSYKIATRIN.BLOGG.SE

    SvaraRadera
  14. Då måste jag kasta in en kommentar också!
    KBT har ingenting specifikt med psykoser att göra!
    KBT kan du gå igenom för att du har/haft spindelfobi, ätstörningar, så kallad "torgskräck" eller till exempel drogmissbruk.

    Självfallet så förekommer det även mer "sjukliga åkommor" inom KBT, som t.ex. bipolär sjukdom av alla olika typer, borderline, ja till och med ADHD och Aspergers kan man få KBT för.

    Men detta faktum säger dock inte att man är bosatt på behandlingshem och/eller genomgår KBT för att man lider av någon slags psykoser!

    Jag har själv varit "insydd" på både psyk och HVB-hem. Jag vet vad jag pratar om.
    /Rebecca

    SvaraRadera
  15. "Anonym sa...
    Käre bloggare

    Det var någon här som skrev att inte visste jag att du var en så duktig författare.Psykoser gör att det är lite oroligt där uppe därutav hans sätt att skriva om ni förstår vad jag menar om inte läs om psykoser på nätet."

    varför är du anonym din satans fegis? du vet uppenbarligen ingenting om livet. Att läsa om saker på nätet är jävligt stor skillnad från att uppleva det i verkligheten, det ska du veta.

    SvaraRadera
  16. Oj vad ni verkar ha trevligt här :)

    Att Robin skriver som han gör. Han vill komma vidare i livet och ett väldigt bra sätt är att skriva om hur i helvete han har levt. Ja om det är att sätta ut andra i ljuset så måste han få göra det. Om DOM inte kan ta det eller inse sitt beteende så kanske dom skulle ta och tänka om hur dom levt.

    Läs inte Robins blogg om du inte vill få skit. Låt han få skriva av sej och dela med sej.
    Självklart vill han ha kritik och kramar då han tar sej längre än om han ska tyckas synd om bara.

    Men ni behöver inte trycka ner honom och kalla han psykotisk för gör ni det så betyder det bara att ni inte har någon aning om vad han gått igenom eller att ni har gått utanför dörren å insett vad som händer i livet. Att han sitter där han gör och förmodligen tagit droger är ju förmodligen för att han blivit behandlad som skit.

    Sköt du ditt så sköter han sitt för nu är han på väg upp från skiten!!

    SvaraRadera
  17. du anonyma arga bloggare känner du dig påhoppad på något sätt... det verkar vara känsligt för dig det Robin skriver...sanningen svider ibland, det är hans upplevelse av sin barndom och har du varit delaktig i den på något sätt så är det du som borde skämmas... Bra Robin fortsätt skriva, du är vuxen nu och har möjlighet att göra dina egna val, du är inte beroende av dina föräldrar eller deras respektive.. kram och lycka till.

    SvaraRadera